بازاريابي چريكي يا پارتيزاني

۶۱ بازديد

1) بازاريابي پارتيزاني چگونه خلق شد؟كتاب بازاريابي پارتيزاني، تاليف Jay Conradكتاب بازاريابي پارتيزاني، تاليف Jay Conradپدر دانش بازاريابي پارتيزاني، «جي كنراد لوينسون» است كه در سنه 1984 كتابي با نام «بازاريابي پارتيزاني» را چاپ كرد كه در آن ضمن معرفي اين روش، تمركزش را بر اين سوژه گذاشت كه چطور يك شركت حقير مي‌تواند با بودجه كم، با شركت‌هاي بزرگ‌تر رقابت كند.
2) تعريف بازاريابي پارتيزاني يا چريكياستفاده از استراتژي‌هايي ارزان و خلاقانه و با به كارگيري ابزارهايي غير معمول، در جهت پيشبرد اهداف بازاريابي‌مان.
3) تفاوت بازاريابي سنتي و چريكياصلي‌ترين تفاوت اين دو در تاكتيك‌هاي آن‌هاست كه در باره بازاريابي چريكي بر اين موارد تاكيد زيادي دارد:
خلاقيتروابط خوبرضايتاصول بازاريابي پارتيزانياز جمله اصلي‌ترين تفاوت‌هاي بازاريابي پارتيزاني با ديگر روش‌هاي بازاريابي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
نبود دشوار كمبود بودجه: در بازاريابي پارتيزاني، بر خلاف ساير روش‌ها، كمبود بودجه را مي‌توان با خلاقيت بيشتر، 

بازاريابي و فروش چريكي يا پارتيزاني چيست؟

 تفكر بيشتر و سعي اغلب حل نمود.نبود شيوه امتحان و خطا: در بازاريابي چريكي، ما چيزي به اسم «آزمون و خطا» نداريم! كل چيز بايستي بر مبناي آمارگرفتن و ارقام باشد.تمركز بر مشتريان فعلي: در اين روش، بيشتر از اين كه تمركزمان بر جذب مشتري جديد باشد، بر مشتريان فعلي (يا دست كم كساني كه ما را مي‌شناسند) تمركز مي‌كنيم.عدالت بين كسب و كارهاي حقير و بزرگ: ميزان اثربخشي بازاريابي پارتيزاني براي كسب و كارهاي حقير و بزرگ، هيچ فرقي ندارد (و يا كمينه تفاوت محسوسي ندارد).سود به جاي فروش: معيار ارزيابي بازاريابي چريكي، ميزان مثبت شدن شيب نمودار سود كمپاني (نه فروش لحظه‌اي)، مي‌باشد.در بازاريابي پارتيزاني (Guerrilla Marketing) سعي مي‌كنيم تا چارچوب ذهني بيننده را شكسته، و پيام خود را به او برسانيم.
انواع بازاريابي پارتيزاني + نمونه بازاريابي پارتيزانيطبق داده‌هاي ثانويه به دست آمده بدست شركت‌هاي پركار در مقوله بازاريابي چريكي، 11 طريق مختلف براي بازاريابي پارتيزاني تعريف شده است كه قصد همه‌ي آن‌ها به كارگيري بازاريابي پارتيزاني و تكنيك‌هاي روان شناختي آن، در راستاي تحقق اهداف بازاريابي و بهره‌گيري هر چه اغلب از رسانه‌هاي آفلاين مي‌باشد.
نكته‌اي كه بايد بدانيد اين است كه بيشتر اين روش‌ها سعي مي‌كنند الي با به كارگيري بازاريابي اينترنتي و گونه ها روش‌ها و رسانه‌هاي آن (مثل بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي)، بازدهي بازاريابي پارتيزاني شما را هر چقدر كه مي‌شود افزايش دهند.
1) Astroturfingبازاريابي چريكي در ايران
روشي‌ست كه در آن از طريق يك سري بلاگ‌هاي مردمي (كه در ريشه-بن-بيخ مردمي نيستند و مالك آن‌ها شركت ماست)، در باره كمپيني كه برگزار كرده‌ايم گفتگو مي‌شود، تازه ها آن بازنشر مي‌شود و به طور كلي منظورمان اين است كه Viral مي‌شود.
مثال: آپارات كمپيني را راه‌اندازي كرد كه در شدامد برخي از اتوبان‌هاي تهران، به روشي خلاقانه ملت را دعوت به فيلم ديدن از راه وب‌سايت فيلميو نمود. اين اتفاق را بسياري از رسانه‌هاي اينترنتي و غير اينترنتي به چهره خبر منتشر كردند و بسياري از مردم (بسيار اغلب از كساني كه در آن اتوبان بودند!) متعلق به آگاه شدند.
اين شيوه زياد همانند Press Release يا ريپورتاژ اعلان مي‌باشد، با اين تفاوت كه معمولا در ريپورتاژ آگهي، در ابتداي نوشتار نوشته مي‌شود كه:
اين مقاله يك ريپورتاژ آگهي‌ست و ما هيچ مسئوليتي در قبال صحت و عدم صحت اطلاعات آن نداريم!
ولي شما مي‌خواهيد كه اين رخداد به چهره كاملا طبيعي رخ دهد، بعد آغاز بحثش را در بلاگ‌هايي كه براي خودتان است (و ترجيحا كسي نمي‌داند كه براي خودتان است) مسير بيندازيد، الي بعد از آن گواه وايرال شدن آن در رسانه‌هاي ديگر باشيد.
2) بازاريابي ويروسي (Viral Marketing)چند وقت قبل شيپور (اپليكيشن ثبت اعلان كالا و خدمات و املاك و…) يك كمپين بامزه مسير انداخت كه مثلا در يك بيلبورد، عكس يك فرغون دست دوم را گذاشته بودند و كنارش اتيكت بها (!) و در يك زاويه  بيلبورد هم لوگو و شعار شيپور درج شده بود.
اين كمپين را خيلي‌ها در بيلبوردهاي خيابان ديدند ولي چند برابر اين افراد، كساني از اين كمپين آگاه شدند كه عضو كانال‌هاي تلگرامي و پيج‌هاي اينستاگرامي سرشناس بودند (مثل مملكته، توييتر فارسي، گيزميز، فلان و…).
حتي بعضي از اين پيج‌ها شوخي‌هايي هم با اين كمپين كردند و مثلا با فتوشاپ، عكس ابريق (!) و چند لغايت كالاي خنده‌دار ساير را گذاشتند و خلاصه كلي كس درگير اين كمپين شدند!
بازاريابي چريكي در ايرانبيلبورد تبليغاتي شيپورمقاله مرتبط: بازاريابي ويروسي (Viral Marketing) چيست؟
3) بازاريابي دهان به دهاندر اين روش، ملت در باره يك كالا يا يك خدمات يا يك برند، به همديگر آگاهي مي‌دهند. فرد به فرد. ربطش به بازاريابي پارتيزاني چيست؟ اين مكالمه را بين دو نفر ببينيد، خودتان دستگيرتان مي‌شود:
+ اون تبليغ جاروبرقيه رو ديدي (ديده‌اي؟) درون اتوبان فلان؟– نه… خب؟+ هيچي وارد تونل كه مي‌خواستي بشي، يه جوري طراحي كرده بودن كه انگار داري ميري تو لوله جاروبرقي! بالاشم بيلبورد شركته بود.– چجوري يعني؟+ بزار عكسشو سرچ كنم… ايناهاش– آها! هههه باحال بود. كدوم شركته؟+ برند Miele
مثال بازاريابي چريكي برند Mieleبازاريابي چريكي برند Mieleمقاله مرتبط: بازاريابي دهان به دهان (WOM) چيست؟
4) تبليغ در بسته‌بندي دستمال كاغذي (Tissue-Packing Advertising)اين هم نوع ديگري از بازاريابي پارتيزاني‌ست كه نخستين بار ژاپني‌ها از آن بهره‌گيري كردند. البته دستمال كاغذي براي اين شيوه يك مثال است، شما مي‌توانيد از چاپ بر روي كبريت، بليط پيكار فوتبال و… نيز بهره‌گيري كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.